KALEDÁŘ AKCÍ
duben/2024
KATEGORIE
INFORMACE
Členové a rozhodčí 2024
Výpis transparentního účtu
Celkový kalendář RCAČR
Síň slávy
Dokumenty ke stažení
Antidopingová charta
Valné hromady
Reprezentace 2024
Mapa stránek
ODKAZY
EFRA   European Federation of Radio Operated Model Automobiles
EFRA kalendář   na aktuální sezonu
IFMAR International Federation of Model Auto Racing

RC Autoklub České republiky

Mistrovství České republiky očima předsedy sekce.

13.9.2016
Uplynulý víkend se uskutečnilo Mistrovství České republiky Electric Track 1/10 na dráze v Brně Bosonohách. Vše probíhalo v režii domácího pořadatelského klubu a myslím, že se závody podařily velmi dobře a naprostá většina závodníků mohla být spokojena. Nesrovnalosti jsme se vždy pokoušeli řešit v duchu nikoho nepoškodit a nikoho nezvýhodnit.

Byly vypsány závody v pěti kategoriích, které přilákaly slušný počet rovných 50ti závodníků z celé republiky a Slovenska, kdy asi nejpočetnější nedomácí klub byl Team Rebels, kterému tímto patří díky za aktivní přístup k závodu MČR. Naopak zamrzí nižší účast jezdců z klubů, kde se v nedávné době MČR konalo, nebo bude konat to příští…

Z mého pohledu nebyly během víkendu žádné větší problémy, které by negativně ovlivnily chod či výsledky závodů. Řešilo se několik dílčích problémů, ale vše se podařilo vyřešit zdárně a rozumně. Pochopitelně každý může vnímat osobní zkušenost a případný pocit křivdy individuálně, ale věřím, že nic zásadního se neudálo, i když nemůže být každý den posvícení a vždy budou odcházet někteří účastníci se smutkem na duši, protože jim závody nevyšly podle přání a to i třeba díky cizímu zavinění. Vždyť řada závodů, zejména v kategoriích Stock a Modified nabízela velmi dramatické boje, zlomy, jezdecké chyby i selhání techniky a zkrátka byly velmi pestré. Naopak v některých kategoriích docházelo zbytečně k používání mluvy, za kterou by mohli být pyšní maximálně otřelí „dlaždiči“ a na tribunu prostě nepatří.

Formule – 16 jezdců

Poměrně početná skupina formulových vozů znamenala souboj o finále A. Letos se navíc změnilo kritérium postupu do A finále, kdy pouze 8 jezdců postupuje automaticky a devátý a desátý jen tehdy, pokud najednou v nejlepší kvalifikaci alespoň nájezd o dvě kola horší, než nejlepší nájezd vítěze kvalifikace. Nicméně v obou kategoriích, kde toto mohlo nastat, si jezdci bez problémů účast ve finále A vyjeli a nemuseli se tedy obávat. Mladý Lukáš Hoch se stal svým účinkováním v kvalifikačních jízdách horkých favoritem samotného závodu. Nezastavila ho ani noha v sádře a uháněl svým soupeřům v některých chvílích opravdu značným rozdílem. Jistě využil výborné znalosti místní dráhy a také neváhal použít v kritických situacích nové obutí na svůj model. Patří mu velký obdiv, že v tak silné konkurenci zvítězil a získal pro sebe titul Mistra České republiky. Svetlin Douhlevski obsadil druhé místo, když se mu podařilo druhé finále vyhrát, když Lukáš nedojel. I třetí příčku obsadil domácí matador Jiří Groch. Závodů se účastnili jezdci s motory 17.5T, ale pro příští rok se na mistrovský závod počítá již s omezením motorů na 21.5T, které budou na mnohých seriálech rovněž v předpisech.

GT Stock – 6 jezdců

Kategorie slabších pancarů byla vypsána s ohledem na poměrně velmi úspěšné účinkování těchto modelů při blízkém seriálu v Jedovnici v zimě 2015/16, kdy se na startu objevovalo dostatek jezdců ve dvou skupinách. Proto jsem byl osobně zklamán nízkým počtem startujících a po loňské zkoušce vypsání velmi rozumné kategori World GT rezignuji na další podporu slabší pancarové kategorie. Větší zájem jezdců o mistrovský závod zkrátka není a bohužel ten stávající není dostačující. Navíc vítězný jezdec Luděk Szostek si pravidla nepoužití aerodynamických speciálů vyložil tak, že na model GT umístil obrovské křídlo se zhruba 3x vetší aerodynamickou přítlačnou plochou, než nabízí originální model Protoform, čímž opustil ducha kategorie, která byla zamýšlena jako „maketová“ a tedy kromě motoru 10.5T omezena i přítlakem karosérie. Za ním se na dalších místech umístil domácí Jiří Groch, který navázal na úspěch z formulové kategorie a Martin Krejčí. V příštím roce se s touto kategorii v MČR nepočítá a pojede se jako dříve pouze jedna, bez omezení, pancarová 1/10.

GT Open Pro10 – 5 jezdců

Ani tato papírově nejrychlejší kategorie nenaplnila očekávání a pět jezdců bylo minimum, aby měla kategorie smysl. Přesto přijeli jezdci z různých koutů republiky včetně Slováka Andreje Vnučka. Od prvních kvalifikací bylo jasné, že právě tyto vozy jsou nejrychlejší, nicméně by jim slušel větší počet. Několikrát padl rekord nejdelší varianty brněnské dráhy a nakonec se v poslední finálové jízdě zastavil na hodnotě 14,614 sekundy na 210 metrů dlouhé dráze. Odpovídá to průměrné rychlosti 52 km/h což je velmi pěkný průměr. Jinak se toho příliš na trati neudálo, navíc měl problémy mladý Ondřej Kohoutek a krátká baterie v modelu Andreje Vnučka ho přeci jen brzdila. Zvítězil tedy Roman Krejčí před Andrejem Vnučkem a Ondrou Kohoutkem. V příštím roce se pojedou pancary v jedné kategorii, jak tomu bývalo zvykem v minulosti a zůstanou kategorii „bez omezení“.

TC Stock 17.5T – 8 jezdců

„Juniorská“ kategorie cestovních vozů nabídla ve svých finálových jízdách nejvíce adrenalinu a dost možná i nejvíce čistých bojů o první místo. Vše bylo o to víc pikantní, že nejrychlejší jezdec, Slovák Oliver Havránek, startoval až ze třetího místa a bylo to opravdu napínavé, když se velmi čistou jízdou pokoušel dostat přes své soupeře, kteří ovšem pomalejší prakticky nebyli. Přesto se Havránkovi podařilo během obou prvních finálových jízd probojovat na první příčku a zvítězit. Neměl to vůbec jednoduché, vždyť druhé místo obsadil jeden z nejlepších českých pilotů současnosti Aleš Pelikán a třetí dojel fenomenální Vlastik Švec. Jezdci startovali na pneumatikách Hot Race 36, které měly velmi pozitivní ohlas. Pochopitelně o volbě pneumatik na příští rok rozhodne výběrové řízení, nicméně jinak kategorie funguje výborně a nepotřebuje žádné změny.

TC modified – 15 jezdců

Královská kategorie cestovních vozů Modified přilákala slušný počet jezdců a zajistila velmi důstojné finálové zápolení, které bylo tentokrát mimořádně dramatické. Vše začalo již tím, že do prvního finále neodstartoval Kuba Šimurda kvůli problémům s elektronikou. Velmi dobře využil situace na trati Radek Flek a po několika kolech vedl s pěkným náskokem, ale ani jemu nebylo souzeno zvítězit. Smůlu měl i jezdec z prvního místa kvalifikace Radek Voda, který sice ještě zajel nejrychlejší kolo této jízdy, ale závod nedokončil. Nakonec se radoval Jiří Vyšín před Petrem Grofem a Matějem Šulcem. Druhá finálovka již rychlému Radkovi Flekovi vyšla na výbornou a zvítězil před Vyšínem a Grofem. Šimurda byl překvapivě až čtvrtý. Rozhodující byla tedy poslední finálová jízda. Přes nepodařený start v ní nakonec zvítězil právě fantasticky jedoucí Kuba Šimurda před Jirkou Vyšínem, který si jel pro svůj další titul Mistra ČR. Radek Voda dojel čtvrtý za Grofem a snad si alespoň trochu zlepšil chuť z nevydařených finálových jízd, kde se mimo jiné zapsal do rekordu ve skoku vysokém, kdy jeho model ve druhé finálové jízdě byl doslova katapultován kolmo vzhůru do výšky nejméně dvou metrů. To vše bohužel z první pozice. Závěrečné hodnocení znamenalo tedy titul pro Jirku Vyšína, druhé místo si vybojoval nakonec Kuba Šimurda a třetí pozici obsadil Petr Grof. Smolařem závodu tak byly oba Radkové, protože skončili na čtvrtém respektive sedmém místě, i když nejednou jeli na prvních dvou místech a dalo se říct, že kdo není Radek, nemá šanci… ale to bylo jen velmi pomíjivé. I zde kategorie funguje velmi dobře a může se těšit na stejný formát v následujícím roce.

Coby předseda sekce Electric Track velmi děkuji všem účastníkům závodů a organizačnímu týmu RC MCC Brno v čele s Drahošem Hejtmánkem za výbornou práci a snahu o co nejlepší závod. Rád bych povzbudil ty, kteří po kvalifikacích vzdali účast ve finále pod dojmem problémů na trati, aby bojovali příště ještě více. Děkuji Petru Grofovi za spolupráci v oblasti pneumatik i pomoc při výběru ceny fair play, kterou obdržel Vlastik Švec. Myslím, že v příštích závodech podobných cen udělíme více, protože na závodech bylo hodně individualit, které bych rád ocenil. Líbila se mi bojovná a čistá jízda Olivera Havránka, zodpovědnost mnoha dalších jezdců v oblasti přípravy na závod a bojovnost a síle nevzdát se nepřízni osudu. Děkuji i Zdeňkovi Benešovi za nejednu cenou radu, stejně jako členům komise Radku Šimurdovi, Pavlu Magdovi a dalším již zmíněným členům. Příští rok nás čeká mistrovství ČR v Holešově 1.-2.dubna 2017 a posléze letní mistrovský závod v Náchodě (pravděpodobně 9.-10.září 2017), kde jste všichni srdečně zváni. Věřím, že poměrně vysokou laťku, co se kvality i kvantity týče, nasazenou v letošním roce, dokážou pořadatelé podpořeni jezdci ještě překonat a osobně jsem velmi zvědavý na závod v Holešově, u kterého nějak cítím, že bude zkrátka velmi speciální a nikdo si ho nemůže nechat ujít…více zatím neprozradím.

Za jakékoliv připomínky budu rád na emailu moc.yhcrv@namor a přeji všem postupný, ale příjemný přechod na koberec po zdárném dokončení letošní asfaltové sezóny.

Roman Krejčí, předseda sekce Electric Track 1/10 & 1/12.

Fotky najdete zde na webu v Galerii ET.

 

 

 

 

 

 

 




Copyright © 2010 E-VISION International s.r.o.