KALEDÁŘ AKCÍ
duben/2024
KATEGORIE
INFORMACE
Členové a rozhodčí 2024
Výpis transparentního účtu
Celkový kalendář RCAČR
Síň slávy
Dokumenty ke stažení
Antidopingová charta
Valné hromady
Reprezentace 2024
Mapa stránek
ODKAZY
EFRA   European Federation of Radio Operated Model Automobiles
EFRA kalendář   na aktuální sezonu
IFMAR International Federation of Model Auto Racing

RC Autoklub České republiky

První závod sezóny MČR 2023 Electric Track je již minulostí

21.3.2023

První závod sezóny MČR 2023 Electric Track je již minulostí


Koncem února začala sezóna Electric Track 2023. Chcete-li „silničních“ rádiem řízených modelů měřítka 1/10 a 1/12 elektro. V letošním roce jsou opět vypsány tři závody. Dva halové a jeden asfaltový. Kategorie pro MČR jsou následující TC Modified, TC Stock 13,5 Muchmore, Formule, Pancar 1/12 6,5T, World GT 13,5T a nově byla zařazena kategorie 1/12 GT Stock, která je velmi atraktivní nejen svým realistickým vzhledem, ale i ovladatelností modelů a postupně získává na zájmu napříč celou republikou. Na asfaltovém závodě je vše doplněno ještě o kategorii PRO10. Pořadatel může libovolně doplnit dle zájmu jezdců další „volné“ kategorie a tím doplnit startovní listinu.

První závod byl naplánován do Bohumína na 25.2.2023. Místní klub Rc Team Rychvald zastřešuje nejen velmi kvalitní onroud a offroud závody, ale disponuje i silnou základnou, která se dále rozvíjí především díky podpoře mladých modelářů. Všichni v týmu vedeným Luďkem Szostkem předvádí skvělou práci a na prvním závodě MČR tomu nebylo jinak.

Složení organizačního týmu prvního závodu MČR bylo následující. Luděk Szostek ředitel závodu a hlavní rozhodčí, časoměřič - Libor Holub a technická kontrola - Jarda Valder, Petr Vonzino s výpomocí Petra Horáka. Druhého rozhodčího jsem zastřešil já - Aleš Horák a na kontrole motorů, konzultacích se podílel Tom Knopp. Teď už můžu říct, že velmi kvalitní tým podporovaný ještě skvělou ženou Martinou Szostkovou a všemi místními předvedl, že závody dělají s velkým zapálením a jednoduše skvěle.

Závod byl podpořen místním cupem MSP (výsledky MČR se započítávali i do cupu) a tímto spojením se číslo přihlášených ve startovní listině vyšplhalo na úžasných 110 modelů. Velmi mě potěšilo, že z tohoto čísla bylo 76modelů řízeno jezdci s licencí RCAČR.

Pojďme k místu závodu. Místní hala disponuje pěknou tribunou pro diváky, která zároveň slouží i jako tribuna pro jezdce. Hala je velmi frekventovaná i od jiných sportů, ale i tak se povedlo pořadateli zajistit vstup kolem sedmé hodiny a start tréninků byl kolem půl deváté. Bylo to o cca hodinku a půl dříve, než je zde obvyklé na standartních závodech. Připomínky na dřívější start se objevily, ale chápu, že není jednoduché se dostat do haly dříve. Uvidíme, co se povede v tomto směru ostatním pořadatelům a jak by se to dalo do budoucna řešit.

Závod nám odstartoval tedy páteční trénink. Dá se říci, že se sjela téměř kompletní startovní listina. Chyběla jen hrstka jezdců, kteří měli pracovní nebo jiné povinnosti a měli plánovaný příjezd až v sobotu časně ráno (otevíralo se v 6:00). V pátek, probíhal volný trénink až do půlnoci a jezdci ladili modely a techniku velmi pečlivě. Nálada v depu byla elektrizující. Dle startovní listiny nebyli favoriti předem daní a bylo to znát na každé jízdě - tréninku. Nervozita a snaha všech jezdců z času „odebrat“ nějakou tu setinku „dolů“ se nesla celým depem dlouho do noci.

Brzké ranní vstávání na 6:00 nebylo úplně jednoduché, ale i tak jsme ještě dokontrolovali a označili motory pro kategorii TC Stock a předali pár posledních sad kol určených pro MČR. Kontrola časování a rotorů nám ukázala, že až na výjimky cca 6 motorů, jsou všechny motory velmi vyrovnané a ani špičkový jezdci nemají nic lepšího než ostatní, ba naopak. Celý závodní den nám odstartovaly měřené tréninky, které nám rozdaly karty do kvalifikací. Někomu se dařilo více, někomu méně, tak to bývá, ale někteří si svá tři kola užili a využili šanci se poprat o lepší start do kvalifikace velmi zodpovědně.

Jednotlivé kategorie si postupně našly své skupinky jezdců napříč celým polem, které bojovali o svá pořadí. Kategorie TC Modified měla v předu hned trio jezdců Matěj Šulc, Zdeněk Hamák a Jirka Vyšín. Kluci lehce odskočili zbytku jezdcům, jak v kvalifikaci, tak i v A-finále. Nádherné jízdy ve vláčku, ale i horké chvilky, okořenily všechny finálové jízdy. Nejlépe z celého „vybruslil“ i nejlépe postavený jezdec po kvalifikaci. Jirka vyhrál jak kvalifikace, tak i první a druhé finále, což v součtu bylo první místo v závodě a plný počet bodů do MČR. Druhé místo bral Zdeněk a třetí místo bylo možná trochu zklamáním pro Matěje. Měl velmi pěknou stopu a rychlost, ale vždy nějaká chybka ho odsunula zpět. I tak všichni kluci předvedli krásný sport a máme se na co těšit na dalších závodech. Kategorii 50+ vyhrál Karel Kratochvíl.

Kategorie TC Stock 13,5T Muchmore a opět Jirka Vyšín, ale ne trojice, ale dvojice s Šimonem Horákem. Zde ovšem Jirka netahal za kratší konec, ale „udělal“ všechny jízdy velmi zajímavé. Šimon zajel skvěle kvalifikace a držel si svůj vysoký „standart“, ale Jirka byl v blízkém kontaktu. Finále A a téměř celých pět minut jízdy, nárazník na nárazník, to byl skvělý zážitek i pro oči diváků. Šimon si pohlídal první dvě finálové jízdy a zaslouženě vyhrál celý závod. Jirka i přes výhru v posledním finále bral „až“ druhé místo. Třetí místo si ve všech finále držel a celkově si pro něj dojel Karel Kratochvíl, který se stal i nejlepším 50+. Juniory vyhrál jediný junior v A-finále Matěj Čermák. Matěj začíná prohánět zkušenější jezdce a je dalším příslibem do budoucna nejen pro tuto kategorii.

Formule jsou již několik let v režii Lukase Hocha a ani v Bohumíně tomu nebylo jinak, ale postupně se k němu dotahují další jezdci. Lukas vyhrál kvalifikaci před Davidem Douhlevskym a Filipem Rajdusem. Filip ve finále z třetího místa vždy poskočil na druhé a snažil se dotáhnout i Lukase. Nedokázal ho předjet, ale zatlačit na něj už nebylo nereálné a bude to ještě zajímavá sezóna, pokud se tito dva jezdci potkají i na dalších závodech. Třetí místo i přes velmi divokou jízdu udržel David a tím vyhrál i kategorii Juniorů. Kategorii 50+ vyhrál Marek Sova.

Následovala další kategorie a to World GT 13,5T. Místní matador Roman Krejčí ladil pečlivě svůj model a mohli jsme ho brát trochu za favorita této kategorie. To se ovšem nepotvrdilo a kvalifikace vyhrál Marek Frič a do finále vstupoval v lepší pozici. Marek měl velmi pěkné a vyrovnané jízdy, ale sem tam se chybka vloudila i tak vyhrál první finále. Druhé vyhrál Roman a ve třetí se do souboje o nejvyšší příčky přidal Jirka Vaněk, který byl třetím vítězem finále a tím si zajistil sice až „třetí“ místo, ale místo na bedně. Marek i díky skvělé kvalifikaci vyhrál celý závod a jistě to bude jeden z jezdců co by rád obhájil titul i v letošním roce. Roman na druhém místě ještě určitě neřekl poslední slovo a bude Markovi rovnocenným soupeřem. Roman vyhrál i kategorii 50+.

Trošku na ústupu je kategorie Pancar 1/12 6,5T. Na startu se sešli jen čtyři jezdci, ale i tak se bylo na co dívat. Velice rychlá kategorie, která slibuje velkou porci adrenalinu, byla v režii Marcela Dostála. Vyhrál jak kvalifikace, tak všechny finálové jízdy. Marcel asi čekal větší odpor od Marka Friče, ale ani ten nedokázal sekundovat nastolenému tempu. Třetí místo pro Aleše Rajduse ml. a zde zmíním i čtvrté místo pro Nicolase Richtra jako nejrychlejšího a jediného juniora v této kategorii „pro velké kluky“.

Opakem je nově přidaná kategorie i do MČR a to kategorie 1/12 GT Stock. Velmi dobře a jednoduše nastavená pravidla udělala z této kategorie jednu z nejrychleji se rozvíjejících v celé české republice. Proto bylo celkem i logické tuto kategorii podpořit a zařadit do MČR. Že to mělo význam, ukázala startovní listina s 24 modely. Na start se postavili již ostřílení harcovníci, ale i nováčci kategorie, s kterými se muselo počítat. Petr Wittgruber patří do těch prvních a své malé Porsche dokáže prohánět po dráze téměř bez chyb a to vedlo i na tomto závodě k vyhrané kvalifikaci a nejlepší pozici na startu finále. Sekundovat se mu snažila hned trojice jezdců. Tom Knopp dokázal první start v této kategorii přeměnit hned na boj o posty nejvyšší a Luděk Szostek i Dan Urban se museli mít na pozoru. Petr ujížděl všem i ve finále a i přes drobné strkanice vyhrál dvě finále. Dan, Tom a Luděk se tahali o ostatní místa na bedně až do úplného závěru. Tom velmi pečlivě čekal na svojí šanci a dokázal dvě finále dokončit na druhém místě, ale ani to mu nezajistilo lepší než třetí místo, neboť poslední finále po ojedinělé chybě Petra vyhrál Dan a tím pádem dokončil jako celkově druhý. Luděk se snažil, ale musel třetí místo po kvalifikaci přepustit skvěle jedoucímu Tomovi. Tuto krásnou a velmi atraktivní kategorie uvidíme zase až na koberci a máme se určitě na co těšit. Věkovou kategorii 50+ vyhrál Tom Knopp a juniory vyhrál Rosťa Pospíšil.

Jako volnou kategorii doplnil pořadatel kategorii TC Stock 17,5, kterou vyhrál Dušan Bayer před Matyasem Maixnerem a Jakubem Vaňkem.

Jaký byl první závod MČR Electric Track 2023 v Bohumíně? Za mě to byl skvělý start do nové sezóny a za to patří všem, co se na závodě podíleli velké poděkování. Věřím, že v nastoleném trendu budeme pokračovat i na dalších závodech v Brně a Praze a celá sezóna nám přinese hodně nových zážitků a poznatků do dalších sezón.

Za RCAČR Aleš Horák trenér sekce Electric Track 














Copyright © 2010 E-VISION International s.r.o.