Report z ME B 1:8IC Buggy Francie
12.7.2017Letošní mistrovství Evropy B v kategorii spalovacích buggy 1:8 se konalo 7. - 9. července ve Francii nedaleko Štrasburku.
Zúčastnil se ho bohužel pouze Petr Klatovský. Bohužel proto, neboť je to obrovská příležitost poměřit se s kvalitními závodníky ze všech koutů Evropy, načerpat nové informace a zažít skvělou atmosféru a profesionálně organizované závody.
Mistrovství Evropy B se navíc nemůže zúčastnit TOP 50 pilotů z Evropy (vesměs tedy profíků a nebo s velikou podporou modelářských firem), takže je větší šance bojovat o lepší příčky. Na druhou stranu závodní pole je o to více vyrovnané. Celkem se po dráze prohánělo 140 modelů aut.
Příští rok se jede ME B v Itálii nedaleko Modeny, necháme se tedy překvapit, zda bude naše reprezentace početnější.
Závod začal pátečními tréninky (2 x 10 minut plus 2 x 5 minut), navečer následoval slavnostní nástup všech pilotů doprovázený tóny státní hymny a zakončený příjemným rautem s ochutnávkou místních specialit. V sobotu následovaly 4 kvalifikační jízdy. Po celou dobu panovala obrovská vedra, po 2 slabých přeháňkách byla trať během chvíle opět suchá!
Petr zajel první kvalifikaci bez chyby, bylo z toho slušné 30. místo. Trať začala být s přibývajícím časem zejména v jedné pasáži nepříjemně děravá, nerovnosti se stále zvětšovaly. Mnoho závodníků začalo mít problémy ukočírovat své stroje. Petr to v druhé kvalifikaci bohužel v tomto úseku také jednou přehnal, díra jeho buggy nakopla a zůstal ležet. Ke vší smůle byl v tomto úseku zrovna suverénně nejpomalejší nasazovač ze všech, takže ztráta byla obrovská. Ve třetí rundě udělat Petr několik drobných chyb, bylo z toho 43. místo. V poslední kvalifikaci bylo ještě rozhodně o co bojovat. Jak to ale téměř vždy bývá, většina závodníků jede v poslední kvalifikaci vabank a riskuje. Petra jeden takto přemotivovaný jezdec sestřelil a hned bylo po nadějích cokoli vylepšit. Jedno převrácení znamená rázem sešup i o 20 - 30 míst!
Petr se po kvalifikacích zařadil do 1/16 finále. Startoval v neděli ze třetí pozice, dál postupovali 4 nejrychlejší. Slunce opět pekelně svítilo. Dalo se očekávat, že startovní pole bude vyrovnané a rozhodovat se může klidně i v posledních vteřinách 20ti minutové jízdy. Tankování se zhostil otec Josef a Bernard Durand z Francie, známý a uznávaný to expert na motory.
Je odstartováno a Petr si počíná jako zkušený matador. V podstatě téměř celou jízdu se pohybuje na prvním nebo druhém místě, jede bez chyby a postup si klidnou jízdou hlídá. V závěru ještě dochází k předjíždění několika jezdců, kteří jsou již o kolo zpět, ti se ale nechovají moc ukázněně a s pořadím trochu zamávají. Petr dojíždí nakonec třetí v těsném kontaktu se 2 jezdci před ním. Postup je tu, mise splněna.
Následuje technická kontrola. Tady ale čeká obrovský šok! Objem palivové nádrže není v limitu. Po 15ti minutách následuje druhé měření, opět mimo limit. Diskvalifikace, poslední místo v jízdě. Petr argumentuje, že úvodní technickou kontrolou prošel v pořádku a během celého víkendu nic neměnil. Odpověď zní, že nádrže se doposud neměřily! Je to těžko k pochopení, neboť po každém tréninku i kvalifikaci se auta vč. tankovací láhve na technickou kontrolu odevzdávala a v předchozích letech se na takto velikém závodě nádrže měřily během víkendu třeba i 3x. Pravidla EFRA navíc jasně uvádí, že úvodní technická kontrola před závodem obsahuje i kontrolu nádrže, ale… Radost z postupu tedy během chvíle vystřídal smutek a mistrovství Evropy tím pro českou výpravu skončilo.
Z vítězství se na konci 45 minutového finále radoval Němec Micha Widmaier (SWORKZ / SPOWER), druhý skončil Thomas Musso z Monaka (HB / ORION) a třetí Vincent Meertens z Francie (LOSI / RC CONCEPT). Zajímavým zpestřením byla jistě i vložená finálová jízda o titul nejlepšího Juniora (do 18ti let) a Seniora (nad 40 let).
Celkově se ale dá organizace i zázemí závodu zpětně hodnotit jako na velmi vysoké úrovni a je vždy zážitkem si na takové úrovni zazávodit!